maanantai 12. lokakuuta 2015

Arkadi & Boris Strugatski: Stalker: Huviretki tienpientareelle



Stalker – huviretki tienpientareelle on neuvostoliittolaisten veljesten scifiklassikko vuodelta 1972. Jostakin syystä he ovat päättäneet sijoittajaa tarinan Kanadaan, eivätkä siis kotikulmilleen. Miksi Kanada? En tiedä, sillä ei oikeastaan ole tarinan kannalta edes merkitystä. Kirjan kertoo vyöhykkeistä, joilla ulkoavaruuden olennot ovat vierailleet, ja sitten jättäneet sinne mitä erikoisempia tavaroita stalkerien saaliiksi. Toisaalta vyöhykkeillä on myös mystisiä luonnonilmiöitä, jotka voivat viedä hengen kokemattomalta vierailijalta.

Stalkerin lähtöasetelma on mielestäni hyvä, ja antaa mahdollisuuksia ties mihin. Kirja on varsin lyhyt (suomenkielinen painos 216) eikä sivuja mielestäni käytetä kovinkaan tehokkaasti. Tarina laahaa puolet kirjasta ja vasta selkeästi loppupuoliskolla kertomus alkaa vetämään enemmän. En tiedä vaikuttaako kirjan rakenteeseen se, että kirjoittajia on kaksi. Ikään kuin punainen lanka puuttuisi.

WSOY:n painaman kirjan takakansitekstissä lukee seuraavaa:

”Alamaailman puolivillaiset ’stalkerit’, yhtenä heistä kirjan antisankari rento jätkä Red, tekevät henkensä kaupalla kahmimisreissuja tarkoin vartioidulle vyöhykkeelle. Kuin ihminen omille vaaranalaisille alueilleen, jos niin halutaan tulkita.”

Tämä teksti on mielestäni hieman hassu, sillä puolivillaisella tarkoitetaan tietääkseni vähän huonoa/tyhmää, eivätkä kirjan henkilöt varsinaisesti olleet kumpaakaan. Myöskin siitä, kuinka rento jätkä ja missä määrin antisankari Red on, voidaan olla montaa mieltä. No okei, on hän aika rento tyyppi jos vertaa Andrei Tarkovskin filmatisoinnin stalkeriin.

Ehdotettu tulkinta siitä, että Vyöhyke edustaa ihmismieltä, on ihan kiva, mutta mielestäni mikään kirjassa itsessään ei ohjaa lukijaa tulkitsemaan kertomusta tältä näkökannalta. Mietinkin, miten niin monet muut lukijat ovat onnistuneet löytämään Stalkerista jotain todella syvällistä. Onko minulta jäänyt jotain olennaista hiffaamatta?


Vahvin puoli Stalkerissa on hieman pahaenteinen tunnelma, johon on helppo upota. Myös loppuratkaisu oli mielenkiintoinen. Oma lukunsa on jo aiemmin mainittu Tarkovskin taide-Stalker, joka nauttii elokuvaharrastajien lähestulkoon harrasta palvontaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti