Muistan miten joskus noin
15–16-vuotiaana silmäilin Stephanie Mayerin Houkutusta
kirjakaupassa ja pohdiskelin sen ostamista. Päädyin kuitenkin jättämään kirjan
kauppaan. Ei mennyt kauaa, kun Houkutus
nousi puheenaiheeksi vähän joka puolella, niin hyvässä kuin pahassakin. Jos
olisin tuolloin teini-ikäisenä tarttunut kirjaan, olisinkohan minäkin ihastunut
siihen? En usko, joskaan en ehkä olisi huomioinut siinä samoja huonoja puolia
kuin nyt aikuisena. Siirappisuus olisi voinut saada minut heittämään kirjan seinään,
mutta tuskin olisin reagoinut yhtä herkästi kirjan esittämään parisuhteeseen ja
naiskuvaan kuin nyt.
Houkutusta
on analysointi jo niin paljon, etten ehkä osaa tuoda siihen mitään merkittävää
uutta näkökulmaa. Vai pitäisikö ottaa haaste vastaan ja käsitellä kirjaa vaikka
feministisenä teoksena? Kyse on
kuitenkin niin herkullisesta aiheesta, etten voi vastustaa kiusausta.
Houkutus
ei ole erityisen tapahtumarikas, keskeistä siinä on ihmissuhteen kehitys ja
dialogia on paljon. Tämä voisi olla positiivista, jos Meyerillä olisi ollut
kunnianhimoa tehdä kirjan henkilöistä mielenkiintoisia ja dialogista sujuvaa. Nyt
en voinut kuin huvittua takakannen tekstistä: ”…he kohtaavat kielessä, joka on
rikasta, aistillista ja kaihoisaa” Ja kaikkea muuta.
Bella, ollakseen
päähenkilö, on hyvin mitäänsanomaton. Hän
ei edes tunnu päähenkilöltä, enemmänkin välineeltä, jonka kautta tarkastellaan
kirjan todellista sankaria -Edwardia. Edwardin jumalallinen ulkonäköä tuodaan
esille siinä mittakaavassa, että se alkaa olla jo koomista. Kimaltavan
ulkokuoren alla on kuitenkin varsin tyhjää. Vaikea uskoa, että yli sata vuotta
elänyt vampyyri voisi olla tylsä ja teinimäinen, mutta niin se vain on.
Komeuden lisäksi Edwardin tärkein ominaisuus on hänen aggressiivinen ”huolehtivaisuutensa”.
Tästä pääsemmekin Houkutuksen häiritsevimpään
osuuteen, eli Bellan ja Edwardin suhteeseen.
Eräässä kirjan
esittelytekstissä todettiin kyseessä olevan vanhanaikainen rakkaustarina
nykyaikaan sijoitettuna. Ehkä tällä viitataan johonkin Romeo ja Julia-tyyliseen
kuvioon, jossa rakastavaiset eivät voi saada toisiaan. Traagisia
rakkaustarinoita on maailma pullollaan, eikä siinä mitään vikaa sinänsä
olekaan. Kuvaus vain on huvittavan osuva, sillä Houkutuksessa esiintyvää asennemaailmaa vanhanaikaisempaa saa etsiä.
Hienoista hämmennystä aiheutti jo alkuun se, miten Bella ottaa takaisin isänsä
luo muutettuaan itsestään selvästi ruuanlaittajan roolin. No, Edwardilla tuskin
olisi mitään sitä vastaan, että Bella viettää aikansa kotona hellan ääressä. Bella
on nimittäin niin heiveröinen ja suojelemisen tarpeessa ettei hän voi Edwardin
mielestä ajaa autoa, lähteä yksin Seattleen ja niin edelleen.
Koko suhteesta tulee
mieleen ”ylistämällä alistaminen”: Edward haluaisi pitää Bellan kuin
pikkulinnun häkissä. Ehkä jotkut näkevät tämän kaikelta elämältä suojelemisen
sitten romanttisena (päätellen siitä miten suosittu Edward on) mutta itse koen
sen vain vallankäyttönä. Tuntuu jotenkin karulta, että näin epäsuhta parisuhde
esitetään Houkutuksessa
positiivisena. Bella on itsestään epävarma ja hän on valmis vaikka kuolemaan,
kunhan saa jatkaa dominoivan poikaystävänsä palvomista.
Kuulemieni teorioiden
mukaan Bellan värittömyyden ideana on, että lukija voisi kuvitella itsensä
tämän rooliin Edwardin tyttöystäväksi. En sentään usko, että Houkuksen fanit oikeassa elämässä
hakeutuisivat kirjassa ihannoituun suhteeseen. Toivoisin silti, että nuorille
lukijoille suunnatut rakkaustarinat olisivat hieman toisenlaisia, esimerkiksi
niin, että päähenkilö olisi sinut itsensä kanssa.
Houkutus
oli kiinnostava kaiken sen saaman palautteen vuoksi. Kritiikki on helppo
ymmärtää, kehuja hieman vaikeampaa. Onhan kirjassa tiettyä mukaansatempaavuutta
ja kieli ainakin on selkeää, jos ei erityisen taidokasta. Olen valistanut
itseäni sarjan seuraavien osien tapahtumista sen verran, että näe
tarpeelliseksi lukea kyseisiä kirjoja. Käsittääkseni homma karkaa niissä
lopullisesti käsistä, kun mukaan vedetään kolmiodraamaa ihmissuden kanssa,
mafiavampyyrejä ja mutanttilapsi. Omalle euron maksaneelle pokkarille taidan
olla jopa armollinen ja laittaa sen kiertoon, sen sijaan että antaisin sen
koiranpennun pureskeltavaksi.
Loppuun
pari paljonpuhuvaa otetta:
”Ja sitten kun yritin muuttaa lukujärjestystäni jotta voisin vältellä sinua, sinä ilmestyitkin paikalle – ja siinä ahtaassa ja lämpimässä pikku huoneessa sinun tuoksusi oli tehdä minut hulluksi. Olin ottaa sinut siinä paikassa”
”’Ja niin leijona rakastui lampaaseen…’ hän kuiskasi. Minun oli käännettävä pääni pois ja salattava ilmeeni, niin huumaavalta sana tuntui. ’Typerä lammas’, minä huokaisin. ’Ja sairas, masokistinen leijona’ Edward tuijotteli pitkän tovin metsän varjoihin ja minä mietin, mihin ajatukset olivat hänet kantaneet.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti