maanantai 6. marraskuuta 2017

Patricia Highsmith: Lahjakas herra Ripley


Murha oli pieni hinta ylellisestä elämästä!

Tom Ripley oli herrasmies. Hän tiesi miten käyttäytyä kutsuilla ja miten pukeutua aistikkaasti. Hän osasi arvostaa hyvää ruokaa ja hienoja viinejä. Hän oli kuin luotu vapaaseen, huolettomaan elämään, mutta hänen lahjakkuutensa valui hukkaan. New Yorkin nuhruisissa pikkuympyröissä. Rahattomana hän ei ollut mitään. Tom Ripley halusi Eurooppaan, parempaan elämään. Ja kun tilaisuus sitten tarjoutui, tarttui hän siihen ahnaasti. Hän ei kaihtanut mitään keinoja saadakseen mitä halusi. Hän oli valmis vaikka murhaan...


Olen nähnyt Lahjakas herra Ripley-leffan ehkä kymmenisen vuotta sitten, jolloin en edes tiennyt, että elokuva perustuu kirjaan. Muutamissa blogiteksteissä arvosteltiin hieman Matt Damonin valintaa päärooliin, mutta hän ei ollut muistaakseni siinä ollenkaan huono. Tai siis, arvostelut taisivat keskittyä Damonin ulkonäköön.

Matt Damon sikseen. Patricia Highsmithin Lahjakas herra Ripley on varsin hyvä dekkari, eräänlainen kissa ja hiiri- leikki, joka pitää hyvin otteessaan. Ripley on ristiriitaisuudessaan mielenkiintoinen päähenkilö. Fiktiossa samantyyppisiä päähenkilöitä ovat nyt ainakin Lolitan Humbert Humbert, ja Kellopeliappelsiinin Alex. Television puolelta ensimmäisenä mieleen tulee The Sopranos- sarjan Tony.  En varmasti ole ainoa, jota tällaiset pahishenkilöt viihdyttävät. Lukijana nautin siitä, että kirja haastaa minut pitämään tavallisesti omien arvojeni vastaisia tekoja oikeutettuina, tai että en halua päähenkilölle käyvän rikoksistaan huolimatta huonosti. Tai no, yksikään pahispäähenkilö ei koskaan ole saanut minua kokonaan puolelleen hyvistä yrityksistä huolimatta, mutta yleensä heidän tekojensa taustalta löytyy ymmärrettäviä motiiveja tai muita lieventäviä asianhaaroja.

En ole psykologi tai väitä tietäväni psykologiasta lukio-oppimäärää enempää, mutta minun silmissäni Tom Ripley on psykopaatti. Hänellä ei välitä ihmisistä aidosti, eikä tunne myötätuntoa tai syyllisyyttä omista teoistaan. Tom saa tehtäväkseen matkustaa Italiaan taivuttelemaan tuhlaajapoika, hauskaa ja boheemia välimerellistä elämää viettävä Dickie Greenleaf takaisin kotiin Yhdysvaltoihin. 

Tomin suhde Dickien muodostuu nopeasti omistushaluiseksi ja pakkomielteiseksi. Muistan, että elokuvan perusteella minulle syntyi käsitys Tomin olevan homoseksuaali. Kirjassakin mielestäni selkeästi vihjataan tähän suuntaan, vaikka toisaalta en näe Tomia kykenevänä tavalliseen tunne-elämään tai romanttiseen rakkauteen. Jotkut ovat nähneet, että kirjailija olisi yhdistänyt nimenomaan psykopaattisuuden homouteen. Näin voi varmasti tulkita, mutta en itse ajatellut kirjailijalla tällaista agendaa olleen. Tomin hahmoa määrittää vahvasti se, että hän pyrkii voimakkaasti eroon Tom Ripleyn identiteetistä ja hän haluaa olla joku aivan toinen tunteakseen olonsa hyväksi. Lahjakas herra Ripley on kirjoitettu 50-luvulla, jolloin suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin ei ole tietääkseni ollut kovinkaan hyväksyvä. Jos ja kun Tom edustaa jotakin seksuaalivähemmistöä, tämä on yksi syy, jonka takia hän haluaisi olla jokin muu. Tomin hahmon taustalla näkyy myös se, että hänen elämänsä on ollut varsin onnetonta.

Lahjakasta herra Ripleytä voisin suositella kaikille dekkareiden ystäville, tai niille, joita moraalisesti epäilyttävien päähenkilöiden edesottamusten seuraaminen muuten vain kiinnostaa. Kirjassa muuten seikkaillaan niin paljon Italiassa, että voin varoittaa sen aiheuttavan pahaa matkakuumetta. Pitäisikö itsekin ottaa menolippu Mongibelloon ja viettää siellä päivät purjehtien ja Välimeressä uiskennellen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti