Onkohan kukaan välttynyt
näkemästä pinkkiä kirjaa, jonka kannessa irvistelee kissa? Pajtim Statovcin Kissani
Jugoslavia voitti HS:n esikoiskirjailijapalkinnon vuonna 2014 ja lyhyen
kirjablogikatsauksen perusteella näyttäisi nauttivan ihailua ihan mukavissa
määrin.
Kissani Jugoslavia kertoo
kahdesta sukupolvesta. Toinen päähenkilöistä on Jugoslaviassa kasvava Emine,
joka menee nuorena järjestetysti naimisiin. Perhe muuttaa sotaa pakoon suomeen.
Hänen poikansa Bekim on elämässä päämäärättömästi ajelehtiva nuori mies joka
ostaa itsellensä suuren kuristajakäärmeen ja tapaa baarissa kissan.
Kissani Jugoslavia on
jälleen kerran niitä kirjoja, joista minun vaikea sanoa, pidänkö vai en. Jo
alusta saakka se oli ehdottomasti kiinnostava ja halusin kiihkeästi tietää,
mitä tuleman pitää. Se ei kuitenkaan muodostunut sellaiseksi lempikirjaksi,
jota palaisin lukeman rakastettavien hahmojen ja upean tunnelman takia. Teos muistuttaa tässä mielessä kovasti viime keväänä lukemaani Rosa
Liksomin Hytti nro.6 – kirjaa. Kuten Liksomilla, myös Statovcilla on hienoja
kuvauksia (esim. kissan ja käärmeen taistelu) sekä hahmoja, joiden motiiveja on
kiintoisaa pohtia. Toisaalta hahmoihin on myös vaikea samastua ja jotain heidän
päätöksiään on kovin vaikea ymmärtää.
Bekim tuntuu toistavan
ihmissuhteissa äitinsä elämää. Hänellä on pakonomainen tarve miellyttää, mikä
ilmenee niin mahdottoman kissan sietämisenä kuin maanisena siivoamisena. Toki
äidin ja pojan lähtökohdat ovat hyvin erilaiset, sillä Emine on kasvanut
kulttuurissa, jossa vaimon tulee olla miehelleen kuuliainen ja naisen arvo suorastaan
mitataan hänen kyvyssään pitää huushollia pystyssä. Bekimin hahmossa on paljon
ristiriitaisuutta: hän on välillä hyvin kapinallinen ja kulkee omia polkujaan,
välillä taas alistuva. Tämä ei kuitenkaan tee hänestä mielestäni niinkään
moniulotteista henkilöä vaan hieman epäjohdonmukaisen.
Eminen tarinan kohdalla
kirjan alku antoi odotuksia jonkinlaisesta emansipaatiosta, sillä hänen äänensä
on aluksi hyvin analyyttinen ja jopa hieman kriittinen vallitsevien normien
suhteen. Naimisiin mentyään hän kuitenkin nopeasti omaksuu perinteisen roolin.
En sano, että kirja olisi välttämättä ollut parempi, jos Emine olisi
haistatellut sukupuolinormeille. Kuitenkin siksi, että teemaan ei hänen
ajatuksissaan varsinaisesti myöhemmin palattu, jäi minulle mielikuva kuin
alussa olisi kuulunut enemmän kirjailijan ääni kuin hänen hahmonsa.
Kirjassa esiintyviä
kissoja ja käärmeitä on analysoitu jo niin moneen otteeseen, että en tiedä,
onko minulla niistä mitään tuoretta sanottavaa. Molemmilla on ristiriitainen
vaikutus kirjan hahmojen, Eminen ja Bekimin elämään. Oma tulkintani kaikessa
yksinkertaisuudessaan onkin se, että ne kuvaavat sitä, kuinka asiat eivät
useinkaan ole mustavalkoisia. Kissa- ja käärme-motiivien lisäksi Kissani
Jugoslaviassa erityisen tärkeässä asemassa on ulkopuolisuuden tematiikka ja
siitä johtuvat kriisit, jotka kohtaavat kaikkia teoksen keskeisiä hahmoja. Tämä
lukeutuu kirjan parhaimpaan antiin.
Bongasin muuten Kissani
Jugoslavian hetki sitten erään kirjakaupan ”Pääsykoekirjoja”-hyllystä. Ei
mitenkään yllättävää, sillä välillä kirja vaikuttaa siltä kuin se olisi
kirjoitettu nimenomaan kirjallisuusanalyysi-tehtäväksi opiskelijoille.
En voinut olla nauramatta tuolle "Pääsykoekirjoja"-hyllylle! Tähän on pakko kommentoida, että teoksen kirjoittajahan on tai on ainakin ollut kirjallisuustieteen pääaineopiskelija :D Voi olla, että "ammattitautia" eli sitä kirjallisuusanalysointia vuodattuu myös omaan teokseen.
VastaaPoistaJep, ainakin kirjan kansiliepeessä Statovcin sanotaan olevan kirjallisuustieteen opiskelija. Ja kyllä hänen teoksessaan maistuukin se, että kirjailija tiedostaa hyvin kuinka symboleita rakennetaan ja käytetään.
PoistaOlen lukenut jonkin verran blogikirjoituksia tästä kirjasta ja nähdäkseni monet ovat päätyneet samankaltaisiin päätelmiin siitä, mitä kissa ja käärme edustavat. Olenkin pohtinut, kuinka paljon ne lopulta tuovat tarinaan lisäarvoa. No, kissa toki rakentaa hyvin kuvaa Bekimin hahmosta, mutta olisi toiminut ihmisenäkin.